4857 sayılı İş Kanununun 30. maddesi kapsamında işverenler, elli veya daha fazla işçi çalıştırdıkları özel sektör işyerlerinde %3 engelli, kamu işyerlerinde ise %4 engelli ve %2 eski hükümlü işçiyi meslek, beden ve ruhsal durumlarına uygun işlerde çalıştırmakla yükümlüdürler.Engelli ve eski hükümlü çalıştırmayan işveren veya işveren vekiline çalıştırmadığı her engelli ve eski hükümlü için çalıştırmadığı her ay başına idari para cezası uygulanmaktadır. Tahsil edilen idari para cezaları 4857 sayılı Kanunun 101. Maddesi kapsamında; Engellilerin ve eski hükümlülerin kendi işini kurma hibe desteğine yönelik projelerde, Korumalı işyeri desteğine yönelik projelerde, Engellinin istihdamını sağlayacak destek teknolojileri projelerinde, Engellilere yönelik mesleki eğitim ve mesleki rehabilitasyon projelerinde, Engellinin işe yerleştirilmesi, işe ve işyerine uyumunun sağlanması ve bu gibi projelerde kullanılmaktadır. Engelli Kendi İşini Kurma Hibe Desteği Projeleri Bedensel, zihinsel, ruhsal, duygusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerle kaybetmesi nedeniyle işgücü kaybının en az % 40 olduğu “Engellilere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları” ile belgelenen kişiler, üretime katkıda bulunarak öncelikle kendi geçimlerini sağlamak sonra da ilave istihdam oluşturmak amacıyla Kurumumuz internet sitesinin duyurular bölümünde yayınlanan Başvuru Rehberinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde hazırlayacakları projeleriyle e-Devlet üzerinden “Engelli Kendi İşini Kurma Hibe Desteği” kapsamında başvuruda bulunabilmektedirler. Projeler kapsamında;Tarım ve hayvancılık sektörüne ait projelerde: a) Kuruluş işlemleri desteği; işyeri kuruluşu için yapılan işlemler, onaylar, izinler, ruhsatlar ve sigorta gibi masraflar için belge karşılığı olmak üzere en fazla 20.000TL, b) İşletme gideri desteği; sözleşme imza tarihinden sonra 12 ay süre ile belge karşılığı olarak işletme giderinin (su, elektrik, iletişim, ısınma, tanıtım) %60’ını geçmeyecek şekilde yıllık toplamda en fazla 40.000TL, c) Kuruluş (demirbaş) desteği; sözleşme imza tarihinden itibaren 12 ay boyunca belge karşılığı olmak üzere işletmenin temel faaliyet alanı ile ilgili makine, teçhizat, yazılım, donanım, ofis malzemesi gibi maliyetler için vergiler dâhil en fazla 240.000TL olmak üzere KDV ve tüm gider kalemleri dâhil en fazla 300.000TL, Diğer sektörlere ait projelerde: a) Kuruluş işlemleri desteği; işyeri kuruluşu için yapılan işlemler, onaylar, izinler, ruhsatlar ve sigorta gibi masraflar için belge karşılığı olmak üzere en fazla 20.000TL, b) İşletme gideri desteği; sözleşme imza tarihinden sonra 12 ay süre ile belge karşılığı olarak işletme giderinin (su, elektrik, iletişim, ısınma, tanıtım ve kira) %60’ını geçmeyecek şekilde yıllık toplamda en fazla 80.000TL, (ilgili mevzuat hükümlerinin yerine getirilmesi şartıyla 80.000TL’lik işletme gideri desteği içerisinden en fazla 40.000TL’ye kadar kira desteği verilebilir) c) Kuruluş (demirbaş) desteği; sözleşme imza tarihinden itibaren 12 ay boyunca belge karşılığı olmak üzere işletmenin temel faaliyet alanı ile ilgili makine, teçhizat, yazılım, donanım, ofis malzemesi gibi maliyetler için vergiler dâhil en fazla 300.000TL olmak üzere KDV ve tüm gider kalemleri dâhil en fazla 400.000TL destek sağlanmaktadır. Eski Hükümlü Kendi İşini Kurma Hibe Desteği Projeleri Affa uğramış olsa bile Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, millî savunmaya karşı suçlar, Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, cinsel saldırı veya çocuğun cinsel istismarı suçlarından mahkûm olmamak şartıyla; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezası alan ya da ceza süresine bakılmaksızın zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından hüküm giyenlerden cezasını tamamlayanlar, cezası ertelenenler, koşullu salıverilenler, denetimli serbestlik kapsamında olup ilgili mevzuat kapsamında eski hükümlü kabul edilen kişiler, Adalet Bakanlığı’nın ilgili birimleri (Denetimli serbestlik, koruma kurulları gibi) aracılığı ile Başvuru Rehberinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde hazırlayacakları projeleriyle Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüklerine “Eski Hükümlü Kendi İşini Kurma Hibe Desteği” kapsamında başvuruda bulunabilmektedirler. Adalet Bakanlığı’nın ilgili birimleri tarafından iletilen başvuru sonrasında bütçe imkânları doğrultusunda kaynak tahsis edilmesi uygun görülen tarım ve hayvancılık sektörüne ait projelerde vergiler dâhil en fazla 240.000TL, diğer sektörlere ait projelerde ise vergiler dâhil en fazla 300.000TL kurulacak işyeri için gerekli olan giderleri kapsayan “kuruluş (demirbaş) desteği” verilmektedir. Engellilere Yönelik Mesleki Eğitim ve Mesleki Rehabilitasyon Projeleri Engellilerin mesleki eğitim ve mesleki rehabilitasyon kursları sayesinde meslek edinmiş olanlarının işgücü piyasasına entegrasyonunu sağlayacak projeleri tüzel kişilikler Başvuru Rehberinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde sunabileceklerdir. Projeler kapsamında; Eğitici Ücreti Desteği: Eğiticinin unvanı dikkate alınarak ders saat başına 159,78-342,39 TL, İşaret Dili Tercümanı Ücreti Desteği: İşitme engelliler için işaret dili tercümanı öngörülmesi durumunda 1 işaret dili tercümanı için aylık asgari ücretin işverene maliyetinin %15 fazlası tutarında, Yardımcı Personel Ücreti Desteği: Projede öngörülmesi durumunda (kamu kurum ve kuruluşları hariç) 1 yardımcı personel için aylık asgari ücretin işverene maliyet tutarında, Ulaşım Gideri: Kamu Kurum ve Kuruluşları hariç kursiyerin kursa katıldığı her gün için büyükşehirlerde 50 TL, diğer şehirlerde ise 40 TL’ye kadar, Temrin Gideri: Projede öngörülmesi durumunda; kursiyer zaruri gideri toplamının en fazla %10’una kadar fatura karşılığında, İdari Gider: Projede öngörülmesi durumunda kursiyer zaruri gideri toplamının en fazla %12’sine kadar fatura karşılığında destek sağlanmaktadır. Kursiyer Cep Harçlığı: Kursun istihdam garantili olması durumunda günlük 261,57 TL, istihdam garantisiz olması durumunda ise günlük 196,18 TL kursiyer zaruri gideri, İŞKUR tarafından doğrudan kursa fiili olarak katılan kursiyerlere ödenmektedir. Ayrıca kurs süresince kursiyerlerin iş kazası ve meslek hastalığı ile genel sağlık sigortası primleri de İŞKUR tarafından karşılanmaktadır. Engellinin İstihdamını Sağlayacak Destek Teknolojilerine İlişkin Projeler Engellinin bir işyerinde istihdam edilmesini, işe uyumunu, verimli ve güvenli bir şekilde çalışmasını sağlayacak destek teknolojileri ile ilgili projeler, İŞKUR’a kayıtlı olan tüzel kişiler tarafından Başvuru Rehberinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüklerine “Engellinin İstihdamını Sağlayacak Destek Teknolojilerine İlişkin Projeler” kapsamında sunulabilmektedir. Engellinin istihdam edilmesini ya da verimli bir şekilde çalışmasını sağlamaya yönelik hazırlanacak proje başvurusunda, destek teknolojisinin; amacı, işlevi, miktarı, bedeli, istihdam taahhüt edilen engelli sayısı istihdam süresi ile projenin uygulanmasına ilişkin alınacak ekipman, donanım ve bunlarda yapılacak tadilatlara ilişkin açıklayıcı bilgilere, belgelere ve sürece yer verilmelidir. Engellinin İşe Yerleştirilmesi, İşe ve İşyerine Uyumunun Sağlanmasına Yönelik Projeler Engelli bireylerin işe kabulü için hazırlanmasını, işe yerleşmesini, işe ve işyerine uyumunun sağlanmasını hedefleyen projeler için İŞKUR’a kayıtlı olan tüzel kişiler Başvuru Rehberinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüklerine “Engellinin İşe Yerleştirilmesi, İşe ve İşyerine Uyumunun Sağlanmasına Yönelik Projeler” kapsamında başvuruda bulunabilmektedirler. Projeler kapsamında; İnsan Kaynakları Uzmanı Ücreti Desteği: Aylık asgari ücretin işverene maliyetinin %15 fazlası tutarında, Yardımcı Personel Ücreti Desteği: Projede öngörülmesi durumunda aylık asgari ücretin işverene maliyeti tutarında, İdari Gider Desteği: Proje kapsamında yer alan her bir engelli için tek sefere mahsus 100 TL tutarında, Ulaşım Gideri Desteği: Proje kapsamında yakıt ve şoför dahil aylık cari yıl için uygulanan aylık brüt asgari ücret tutarında ulaşım gideri desteği sağlanmaktadır. Korumalı İşyeri Desteğine Yönelik Projeler Engelli istihdamı alanındaki sosyal paydaşların desteklenmesi, engelli istihdamının altyapısının geliştirilmesi, işgücü piyasası içinde çalışma imkanı olmayan engelli bireylerin desteklenmesi amacı ile kurulan korumalı işyerlerinin güçlendirilmesi ve etkinliklerinin artırılması ve toplumda belirli bir işletme modelinin oluşturulmasını sağlamak amacı ile Türkiye’de faaliyet gösteren ve Korumalı İşyerleri Hakkında Yönetmelik gereğince Korumalı İşyeri Statü Belgesi alan işletmeler, Başvuru Rehberinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüklerine “Korumalı İşyeri Desteğine Yönelik Projeler” kapsamında başvuruda bulunabilmektedirler. Projeler kapsamında; Kuruluş Sermayesi Desteği: Korumalı işyerinin kapasitesinin artırılması için gerekli olan sermayenin % 60’ı 500.000 TL’yi geçmemek üzere kuruluş tarihinden itibaren bir yıl içerisinde hibe olarak tahsis edilmektedir. Verilecek destek ile korumalı işyeri için gerekli olan makine, donanım, demirbaş ve bunlara ait sarf malzemesi giderleri karşılanabilmektedir. Engelliler için Ücret Desteği: Proje başlangıcından itibaren korumalı işyerinde çalışacak engelli işçilerin ücretleri, brüt asgari ücret üzerinden ilk bir yıl boyunca desteklenmektedir. (Korumalı İşyerlerinde Çalışan Engellilerin Ücretlerine Karşılık İşverene Yapılacak Ödeme Hakkında Yönetmelik başta olmak üzere başka mevzuatlarda engelli çalışanlara ilişkin ücret desteği veya sigorta prim desteği verilmesi halinde mükerrerliği önlemek amacı ile bu destek tutarları ödenecek ücret desteğinden düşülmektedir.) İşletme Giderleri Desteği: Sözleşme imza tarihinden itibaren bir yıl boyunca işletme giderlerinin (su, elektrik, ısınma, iletişim, tanınırlık) %60’ı kuruluş sermaye desteğinin %12’sini geçmeyecek şekilde fatura karşılığında desteklenmektedir.
Sayfa
Haber
Duyuru
Türkiye İş Kurumu tarafından istihdamın korunmasına ve artırılmasına, işsizlerin mesleki niteliklerinin geliştirilmesine, işsizliğin azaltılmasına ve özel politika gerektiren grupların işgücü piyasasına kazandırılmasına yardımcı olmak üzere aktif işgücü hizmetleri kapsamında mesleki eğitim kursları, işbaşı eğitim programları, toplum yararına programlar ve diğer kurs, program, proje ve özel uygulamalar düzenlenmektedir.Türkiye çapında 81 Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen İşgücü Piyasası İhtiyaç Analizleri sonucunda o ilde en çok ihtiyaç duyulan meslekler tespit edilmekte ve Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri tarafından hazırlanan Yıllık İşgücü Eğitim Planları doğrultusunda bu mesleklerde kurs/program düzenlenmektedir.Kurum tarafından sunulan aktif işgücü hizmetlerinden yararlanmak isteyen kayıtlı işsizlere Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezlerinde görev yapan iş ve meslek danışmanı tarafından danışmanlık hizmeti verilmektedir. İş ve meslek danışmanlarının bu hizmeti ile işsizler kendilerine en uygun kurs/programa katılma imkânına sahip olmaktadır.İŞKUR’UN AKTİF İŞGÜCÜ PROGRAMLARI KAPSAMINDA TEMEL FAALİYETLERİ Mesleki Eğitim Kursları İşbaşı Eğitim Programları Toplum Yararına Programlar Bunlara ek olarak İŞKUR; Çalışanların Mesleki Eğitimi Sosyal Çalışma Programı Özel Politika ve Uygulamalar Korumalı İşyerleri Projesi Engelli ve Eski Hükümlüye Kendi İşini Kurma Desteği Engellinin İş Bulmasını Sağlayacak Destek Teknolojilerine İlişkin Projeler Engellinin İşe Yerleştirilmesi, İşe ve İşyerine Uyumunun Sağlanmasına Yönelik Projeler Engellilerin İstihdam Edilebilirliklerini Artırmayı Amaçlayan Mesleki Eğitim ve Rehabilitasyon Projeleri yürütmektedir. KARŞILANAN GİDERLERDüzenlenen faaliyetlere katılanlardan herhangi bir ad altında, herhangi bir ücret ya da katkı alınmamaktadır. Faaliyetlere ilişkin tüm giderler İŞKUR tarafından karşılanmaktadır. Ayrıca faaliyetlerden yararlananlara eğitim ya da katılım süresince yol yemek gibi zorunlu ihtiyaçlarını karşılamaları amacıyla ödemeler yapılmaktadır. Toplum Yararına Programlarda ise bu ödemeler asgari ücret düzeyinde olmaktadır.BELGELENDİRMEKurslara katılanlara, öncelikle uluslararası geçerliliği olan mesleki yeterlilik belgesi verilmektedir. Bunun mümkün olmadığı durumlarda ise Milli Eğitim Bakanlığı veya Üniversite onaylı kurs bitirme belgesi veya sertifikası verilmektedir. Eğitim alan işsizler, eğitim aldıkları meslek ve açık iş durumuna göre özel sektör işyerlerinde istihdam edilmektedirler. İşbaşı eğitim programlarına katılanlara İşbaşı Eğitim Programı Sertifikası verilmektedir. Sıkça Sorulan Sorular İçin Tıklayınız.
“Bu Kulüpte İş Var!” İş Kulüpleri, kadınlar, gençler, engelliler, uzun süreli işsizler, eski hükümlüler, tedavi görmüş eski madde bağımlıları gibi özel politika gerektiren gruplara yönelik motivasyon artırmayı ve yöntem desteği vermeyi hedefleyen yoğunlaştırılmış bir iş ve meslek danışmanlığı programıdır. İş Kulüplerinde Sizleri Neler Bekliyor? İş Kulüplerinde; Çalışmak isteyen herkese göre bir iş bulunduğunu, O işe girebilmek için neler yapmanız gerektiğini, Tecrübe sahibi olmadan da iş bulunabileceğini, Hangi yollarla iş arayabileceğinizi, İyi bir özgeçmişin nasıl hazırlanacağını, İş görüşmelerinde nasıl davranmanız gerektiğini, İşe kabul edilmeniz için küçük ama önemli detayları, alanında tecrübeli İş ve Meslek Danışmanlarımızdan öğreneceksiniz. Bu bilgileri teorik olarak öğrenecek aynı zamanda uygulayarak pekiştireceksiniz. 6-15 kişilik gruplarda 2-5 gün arası süren eğitimlerde hem eğlenecek hem öğrenecek hem de pratik yapma imkânı bulacaksınız. Bu süreçte, İş Kulübü programını tamamlayıp işe giren eski katılımcılarımızın ve özel firmaların İnsan Kaynakları departmanında görev yapan insan kaynakları uzmanlarından tecrübelerini dinleyeceksiniz.İş Kulüpleri iletişim bilgilerine ulaşmak için tıklayınız.İş Kulüplerine başvuru yapmak için tıklayınız.
TOPLUM YARARINA PROGRAM (TYP) NEDİR? Toplum Yararına Programlar; afet, salgın, acil durum dönemlerinde ve diğer mücbir sebeplerde kamu hizmetlerinin desteklenmesi yoluyla özel politika gerektiren gruplar başta olmak üzere işsizlerin çalışma alışkanlık ve disiplininden uzaklaşmalarını engellemek ve bu kişilere geçici gelir desteği sağlamak üzere aktif işgücü hizmetleri kapsamında İŞKUR ile kamu kurum ve kuruluşları işbirliğinde düzenlenen programlardır. TYP HANGİ DURUMLARDA UYGULANMAKTADIR? Afet Salgın Acil Durum Diğer Mücbir Sebepler Sosyal Kriz KATILIM ŞARTLARI NELERDİR? Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak, Kuruma kayıtlı olmak, 18 yaşını tamamlamış olmak, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri kapsamında SGK’ya bildirilmiyor olmak ve isteğe bağlı sigortalılık hariç aynı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı olmamak veya belirtilen kapsamda sigortalı sayılmamak, Emekli ve malul aylığı almıyor olmak, Öğrenci olmamak (açıköğretim öğrencileri hariç). KATILIMCILAR NASIL SEÇİLMEKTEDİR? Katılımcıların seçiminde uygulanan 3 ayrı yöntem bulunmaktadır. Her programın niteliğine göre bu yöntemlerden hangisinin kullanılacağı Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğü tarafından belirlenmektedir. Noter kurası yöntemi, Liste yöntemi, Yüzde seksen noter kurası, yüzde yirmi liste yöntemi. İstihdamında güçlük çekilen özel politika gruplarına programdan yararlanma hususunda öncelik verilmektedir. Bu kapsamda liste ayrımına gidilmiş olup aşağıdaki gruplar Birinci Liste, bunlar dışında kalanlar İkinci Liste olacak şekilde tasnif edilmektedir. Aşağıdaki grupların hepsi Birinci Liste’ye dâhil edilecek olup, gruplar arasında herhangi bir öncelik sıralaması bulunmamaktadır; Birinci listedeki başvuranlar tamamlanmadan 2. listeden başvuranlar yararlanıcı olamayacaktır. Kadınlar, 35 yaş üstü bireyler, Engelliler, Eski hükümlüler, Terörle mücadelede malul sayılmayacak şekilde yaralananlar. Başvuru başlangıç tarihi aynı olan TYP’lere Adres Kayıt Sistemine (AKS) göre aynı adreste ikamet eden kişilerden yalnızca biri katılabilmektedir. AKS’ye göre aynı adreste oturanların, gelir getirici bir işte çalışma sonucu elde ettikleri toplam kazançlarının asgari ücret tespit komisyonu tarafından belirlenen bir aylık asgari ücretin net tutarının bir buçuk (1,5) katını aşması halinde söz konusu adreste oturan kişiler TYP’den yararlanamamaktadır. KATILIMCILARA HANGİ ÖDEMELER YAPILMAKTADIR? Her bir katılımcıya, 22/05/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu hükümleri çerçevesinde asgari ücret tespit komisyonu tarafından belirlenen günlük asgari ücret miktarının katılım sağlanan gün sayısı ile çarpımı sonucu bulunan tutar kadar ödeme yapılır. TYP UYGULAMA SÜRESİ KAÇ AYDIR? TYP uygulama süresi, her bir program için en fazla 6 aydır. TYP’DE HAFTALIK YARARLANMA SÜRESİ NE KADARDIR? TYP’de haftalık yararlanma süresi kırk beş saattir. BİR KATILIMCI TYP’DEN EN FAZLA NE KADAR SÜREYLE YARARLANABİLİR? TYP’den bir kişi hayatı boyunca 27/09/2017 tarihinden sonraki yararlanmaları da dikkate alınarak en fazla 9 ay süreyle yararlanabilir. TYP’DE İZİN SÜRESİ VE DEVAMSIZLIK HAKKI NE KADARDIR? Katılımcıların TYP’ye devamı zorunludur. Ancak katılımcılar, yüklenici ve Kuruma bilgi vermek ve Kurum ve yükleniciden onay almak şartıyla TYP süresince 5 gün ücretsiz izin kullanabilmektedirler. Ücretsiz izin kullanılan dönemde katılımcıya herhangi bir ücret ödenmez. KATILIMCI YASAKLILIK DURUMLARI NELERDİR VE YASAKLILIK SÜRESİ NE KADARDIR? Mazeretsiz olarak TYP’den ayrılanlar veya kendi kusuru nedeniyle ilişiği kesilenler, son yararlanma tarihi üzerinden 24 ay geçmedikçe yeni bir TYP’ye başvuramaz. Yararlandığı TYP bittikten sonra Kurum tarafından teklif edilen niteliklerine uygun en az üç iş teklifini mazeretsiz olarak kabul etmeyenler, son yararlanma tarihi üzerinden 24 ay geçmedikçe yeni bir TYP’ye başvuramaz. Devam ettiği bir TYP ile mazeretli ya da mazeretsiz ilişiği kesilen katılımcı aynı TYP’ye tekrar katılamaz. YÜKLENİCİ SORUMLULUKLARI NELERDİR? Katılım şartları ve diğer tüm şartlara ilişkin bilgi ve belge kontrolünden yüklenici sorumludur. Yüklenicinin bu sorumluluğunu yerine getirmemesinden dolayı oluşabilecek her türlü fazla veya yersiz ödeme, yasal faizi ile birlikte yükleniciden tahsil edilmektedir. Yüklenicinin katılımcılar için vergi ve sosyal güvenliğe ilişkin ödemeleri ilgili kurumlara yapmaması durumunda yükleniciye süreli ihtarda bulunulmakta, verilen süre içerisinde ilgili ödemelerin yapılmaması durumunda yüklenici kurum ile düzenlenen tüm TYP’lerin sonlandırılarak yükleniciye yirmi dört ay süreyle yasaklılık uygulanmaktadır.
PROJELER Devam Eden Projeler İş ve Meslek Danışmanlığı Hizmetlerinin Geliştirilmesi Projesi Projenin amacı; İş ve meslek danışmanlığı hizmetlerinin ve İŞKUR’un kurumsal kapasitesinin güçlendirilerek daha fazla iş arayan ve işverene daha etkili hizmet sunulmasının desteklenmesidir. Projenin hedef grubu: İŞKUR personeli İşbirliği yapılan kuruluş: ÇSGB – AB ve Mali Yardımlar Dairesi Başkanlığı Proje bütçesi: 5 milyon Avro (AB IPA 2) Proje uygulama bölgesi ve süresi: Türkiye Geneli / 2020 – 2023 İŞKUR’un kurumsal kapasitesinin ve özellikle iş ve meslek danışmanlığı hizmetlerinin geliştirilmesi amacıyla personel eğitimleri, görünürlük ve bilgilendirme faaliyetleri, araştırma çalışmaları ve işbirliklerini geliştirmeye yönelik faaliyetler gerçekleştirilmektedir. Ne Eğitimde Ne İstihdamda Olan Gençler (NEET) İçin İşgücü Piyasası Destek Programı Projenin amacı; Ne eğitimde ne istihdamda olan gençlerin (NEET) kapsamlı ve bütüncül işgücü piyasası destekleri ile istihdam edilebilirliklerinin ve işgücüne katılımlarının artırılmasıdır. Projenin hedef grubu: 15 – 29 yaş arası ne eğitimde ne istihdamda olan gençler ve İŞKUR Personeli İşbirliği yapılan kuruluş: ÇSGB – AB ve Mali Yardımlar Dairesi Başkanlığı Proje bütçesi: Teknik Yardım – 2,5 milyon Avro (AB IPA 2); Hibe – 17 milyon Avro (AB IPA 2) Proje uygulama bölgesi ve süresi: Türkiye Geneli / 2021 – 2024 Projenin teknik destek bileşeni kapsamında NEET’lere yönelik hizmet sunum kapasitesinin geliştirilmesi için personel eğitimleri, iletişim stratejisi geliştirilmesi ve saha araştırması faaliyetleri yürütülmektedir. Hibe bileşeni kapsamında ise çeşitli kuruluşların genç istihdamını artırmaya yönelik hibe projeleri desteklenerek teknik destek bileşeni kapsamında geliştirilecek bireysel eylem planları aracılığıyla gençlerin iş arama süreçlerinin sistematik olarak desteklenmesi planlanmaktadır. İstihdam Desteği Projesi (İSDEP) Program: AB FRIT Projenin amacı GKAS ve Türk vatandaşlarının danışmanlık hizmetlerinden ve aktif işgücü programlarından faydalanarak istihdam edilebilirliklerinin artırılması ve İŞKUR’un kurumsal kapasitesinin geliştirilmesidir. İşbirliği yapılan kuruluşlar: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Uluslararası İşgücü Genel Müdürlüğü (UİGM), Dünya Bankası Proje bütçesi: 45,45 Milyon Avro (AB FRIT 1) Proje uygulama bölgesi ve süresi: Adana, Gaziantep, İstanbul ve Şanlıurfa/ 2018-2022 İşgücü Piyasasına Geçişin Desteklenmesi Projesi (AB FRIT 2) Projenin Amacı; ; GKAS ve Türk vatandaşlarının istihdam edilebilirliklerinin artırılarak işgücü piyasasına erişimlerinin ve işgücü piyasasına geçişlerinin desteklenmesidir. Proje kapsamında ayrıca, Uluslararası İşgücü Genel Müdürlüğü (UİGM), İŞKUR ve Kızılay’ın kurumsal kapasitelerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. İşbirliği Yapılan Kuruluşlar: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Uluslararası İşgücü Genel Müdürlüğü (UİGM), Kızılay, Dünya Bankası Uygulama Süresi: 29 ay / 2022 – 2024 Bütçe: 80 milyon Avro (Yaklaşık planlamalar: İŞKUR Bileşeni 58 Milyon / Kızılay 14 Milyon / UİGM 3 Milyon) Fon Kaynağı: Avrupa Birliği Türkiye’deki Mülteciler İçin Mali Yardım Programı- Faz 2 (FRIT – 2) Uygulama Bölgesi: Gaziantep, Adana, İstanbul, Şanlıurfa, Bursa, Konya, Kocaeli ve İzmir İŞKUR – UNHCR İşbirliği Protokolü İşbirliğinin amacı; İŞKUR’un kurumsal kapasitesini güçlendirmek ve GKAS ve Türk vatandaşlarının işgücü piyasasına uyumunu desteklemektir. İşbirliği yapılan kuruluş: Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği (UNHCR) İşbirliği uygulama bölgesi: Türkiye Geneli İŞKUR ve UNHCR arasındaki İşbirliği Protokolü kapsamında İŞKUR hizmetlerinin daha etkili sunulması amacıyla çeşitli kurumsal kapasite geliştirme faaliyetleri yürütülmektedir. Sosyo-Ekonomik Güçlendirme ve Sürdürülebilirlik (SES) Programı (WFP) Projenin amacı; hem özel sektörün kalifiye işgücü talebini karşılamak ve GKAS ve Türk vatandaşlarının kendilerine yetebilirliğini artırmaktır. İşbirliği yapılan kuruluşlar: Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Dünya Gıda Programı (WFP) Proje Bütçesi: Proje 2021 – 2024 yılları arasında 10 Milyon Avroluk bir bütçe ile uygulamaya geçirilmiştir. Proje çerçevesinde “Mutfakta Umut Var (MUV)” ve “Genç İstihdamını Arttırmak için Dijital Becerileri Geliştirme (EMPACT)” isimleri altında iki ana bileşen tasarlanmış olup, her bir bileşende MEB ve diğer yerel paydaşlar tarafından verilecek Mesleki Eğitimler sonrasında faydalanıcıların İŞKUR tarafından düzenlenecek 3 aylık Uygulamalı Eğitim Programlarına katılmaları planlanmaktadır. Kadınların Daha Çok ve İyi İş Fırsatlarına Erişimlerinin Desteklenmesi Projesi Projenin amacı; Projenin amacı, Türkiye’de kadın istihdamının önündeki engellerin bütüncül bir bakış açısı ile tespit edilmesine ve azaltılmasına destek olmaktır. Projenin hedef grubu: İŞKUR personeli ve işsiz kadınlar İşbirliği yapılan kuruluş: Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) Proje bütçesi: 560 bin USD Proje uygulama bölgesi ve süresi: Ankara, Konya, Bursa, İstanbul, Kocaeli, İzmir ve Ordu / 2019-2022 Proje kapsamında kadın istihdamının artırılmasını destekleyici nitelikte kurumsal kapasite geliştirme faaliyetleri ile araştırma çalışmaları gerçekleştirilecektir. Ayrıca başarı hikâyelerinin yaygınlaştırılması ile iletişim ve görünürlük faaliyetleri planlanmaktadır. Tamamlanan Projeler Aktif İşgücü Programları Projesi (AİPP- I) Program: AB Katılım Öncesi Yardım Fonları Projenin amacı; İŞKUR’un kurumsal kapasitesini desteklemek ve görünürlük faaliyetleri ile tanınırlığını artırmaktadır. Proje uygulama süresi; 2003 – 2006 Proje uygulama bölgesi; 7 pilot il (Adana, Ankara, Antalya, İstanbul, İzmir, Malatya ve Trabzon) Proje hedef grubu; uzun süreli işsizler, gençler, kadınlar, engelliler, hükümlü ve eski hükümlüler ve diğer risk grupları Proje bütçesi: 50 milyon Avro Proje kapsamında işgücü piyasası politikası ve analizine başta olmak üzere kurumsal kapasite geliştirme faaliyetleri ile görünürlük ve iletişim çalışmaları yürütülmüştür. Ayrıca hibe bileşeni kapsamında iş arayanların istihdam edilebilirliklerinin artırılmasına yönelik faaliyetler desteklenmiştir.Aktif İstihdam Tedbirleri ve Yerel Düzeyde İŞKUR’a Destek Projesi (AİPP - II) Program: AB Katılım Öncesi Yardım Fonları Projenin amacı; hedef grup olarak belirlenen gençlerin ve kadınların istihdama girişlerini desteklemektir. Projenin özel amacı ise, İŞKUR’un özellikle yerel düzeyde daha etkin istihdam hizmeti sunmasını sağlamak ve aktif istihdam tedbirleri içeren hibe planı uygulamaktır. Proje uygulama süresi; 2008 – 2010 Proje uygulama bölgesi: 28 pilot il Proje hedef grubu; kurumsal kapasite geliştirme bileşeni kapsamında İŞKUR personeli ve hibe bileşeni kapsamında özellikle işsiz kadınlar ve gençlerdir. Proje bütçesi: 20 Milyon Avro Kurumsal gelişim bileşeni kapsamında, AİPP 1 projesinin sürdürülebilirliğini de sağlayacak biçimde, model ofislerde kurumsal kapasite artırma çalışmaları yürütülmüştür. Hibe bileşeni kapsamında 25 ilde kadınların ve gençlerin istihdam edilebilirliğini artırmak üzere 101 hibe projesi desteklenmiştir. Türkiye’de Yeniden Yapılanmaya Eşlik Edecek Aktif İşgücü Piyasası Politikaları (AİPP): Kocaeli Pilot Projesi Projenin amacı; diğer illere model oluşturacak şekilde, ekonomik kriz ve özelleştirmeyi kapsayan yeniden yapılanmanın yol açabileceği işsizliği önlemek ve azaltmak amacıyla aktif işgücü piyasası politikaları uygulanmasıdır. Proje uygulama bölgesi; Kocaeli Proje hedef grubu; İşsizlik Sigortasından yararlanmakta olan kayıtlı işsizler Proje, ILO Türkiye Ofisi ile İŞKUR işbirliğinde yürütülmüştür. ILO Eğitim Merkezi işbirliği ile İŞKUR personeline yönelik eğitim programları düzenlenmiştir. İstihdam hizmetlerini geliştirmenin işsizlik üzerindeki etkisi izlenmiştir. Herkes için İnsana Yakışır İş: Ulusal Gençlik İstihdam Programı ve Antalya Pilot Bölge Uygulaması (BM Ortak Programı) Projenin amacı; özellikle genç kadınlar ve işgücü piyasasındaki hassas gruplar yararına istihdam politikaları uygulanarak istihdama katılımın artırılmasına katkıda bulunmaktır. Proje uygulama Süresi; 2008 – 2011 Proje uygulama bölgesi; Antalya Proje hedef grubu; 15-24 yaş arası işsiz gençler Proje bütçesi; 3.9 milyon Dolar Program, genç işsizliğinin azaltılmasını ve özellikle genç kadınların işgücüne katılımının artırılmasını hedeflemiştir. BM Ortak Programı, BM kuruluşları olan Gıda ve Tarım Örgütü (FAO), Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO), Uluslararası Göç Örgütü (IOM) ve BM Kalkınma Programı (UNDP) ile Ulusal Program uygulayıcısı olarak İŞKUR ortaklığında yürütülmüştür. Uzun Dönemli İşsizlerin İstihdam Edilebilirlikleri Yararına İşgücü Piyasası Aracılık Faaliyetlerinin Arttırılması Projesi Projenin amacı; İŞKUR’un bölgesel bazda işgücü piyasası analiz kapasitesinin artırılması, işgücü piyasasına müdahale araçlarının geliştirilmesi, iki pilot faaliyet bölgesinde en az 100 işsizin istihdam edilmesinin sağlanmasıdır. Proje uygulama Süresi; 2008 – 2011 Proje uygulama bölgesi; 2 pilot il (Adana ve Malatya) Proje hedef grubu; İŞKUR personeli, İŞKUR’a kayıtlı işsizler Proje bütçesi; 800.000 Avro Proje, MATRA Programı kapsamında Kurumumuz ile Hollanda Hükümeti işbirliğinde yürütülmüştür. Projenin uygulandığı pilot illerden 10 personel iş koçu olarak belirlenmiştir. Hollanda’daki uzmanlar tarafından iş koçlarına işgücü piyasası analizine yönelik eğitimler verilmiştir.Genç İstihdamının Desteklenmesi Operasyonu (GENÇ I) Program: AB Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA) Projenin amacı; gençlerin işgücü piyasasına katılımlarını teşvik etmek, istihdam edilebilirliklerini ve girişimcilik kapasitelerini artırmak amacıyla etkili aktif işgücü piyasası tedbirleri geliştirmek ve uygulamaktır. Proje uygulama Süresi; 2010 – 2013 Proje uygulama bölgesi; 12 NUTS II bölgesinde yer alan 43 il ve Ankara Proje hedef grubu; eğitim seviyesine bakılmaksızın 15-29 yaş aralığındaki gençler. Proje bütçesi: 26 milyon Avro Proje kapsamında genç istihdamının desteklenmesine yönelik 127 hibe projesi desteklenmiş; girişimcilik eğitimleri, kendi işini kuracak genç girişimcilere rehberlik ve danışmanlık hizmetleri, okuldan işe geçişi kolaylaştıracak staj imkânları, girişimcilik ve kariyer günleri düzenlenmiştir. Kadın İstihdamının Desteklenmesi Operasyonu Program: AB Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA) Projenin amacı; önceden tarımda çalışanlar dâhil olmak üzere, kadınların işgücüne katılımlarının teşvik edilmesi ve kadın istihdamının artırılmasıdır. Proje uygulama Süresi: 2009 – 2013 Proje uygulama Bölgesi: 12 NUTS II Bölgesi - 43 İl ve Ankara Proje hedef grubu: Kadınlar Proje bütçesi: 24 Milyon Avro Proje kapsamında kadın istihdamının desteklenmesine yönelik 131 hibe projesi desteklenmiş; kadınlara yönelik rehberlik ve danışmanlık hizmetleri ve mesleki eğitim kursları düzenlenmiştir. Kamu İstihdam Hizmetlerinin Geliştirilmesi Operasyonu (KİP) Program: AB Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA) Projenin amacı; İŞKUR’un, Bakanlığımızın, İl İstihdam ve Mesleki Eğitim Kurullarının ve sosyal tarafların istihdam hizmetlerinin kalitesinin ve etkinliğinin geliştirilmesidir. Proje uygulama süresi; 2011-2014 Proje uygulama bölgesi; Genel Müdürlük ve 12 NUTS II bölgelerinde yer alan 43 il Proje bütçesi: 10 milyon Avro Operasyon, kamu istihdam hizmetlerinin gelişmesine destek olmak suretiyle, İŞKUR’un tanınırlığının artmasını ve vatandaşlarımızın İŞKUR’un sunduğu hizmetlere kolaylıkla erişebilmelerini sağlamayı hedeflemiştir. Bu kapsamda personel eğitimleri, görünürlük faaliyetleri, merkezi ve yerel düzeyde politika geliştirme ve uygulama kapasitesinin geliştirilmesine yönelik faaliyetler gerçekleştirilmiştir. Sektörel Yatırım Alanlarında Genç İstihdamının Desteklenmesi Operasyonu Program: AB Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA) Projenin amacı; hibe projelerinin desteklenmesi yoluyla gençlerin istihdam edilebilirliklerinin ve girişimcilik becerilerinin geliştirilmesidir. Projenin hedef grubu: 15-29 yaş arası işsiz veya eğitime devam eden gençlerdir. Proje bütçesi: 17,5 milyon Avro Proje uygulama bölgesi ve süresi: 81 İl / 2016 – 2017 Proje kapsamında 33 ilde 56 hibe projesi desteklenmiştir. Desteklenen hibe projeleri ile yerelde öncelikli ve gelişen sektörlerdeki özel sektör temsilcilerinin de hibe projelerinde yer almaları sağlanarak, gençlerin mesleki beceri ve deneyim elde etmeleri, okuldan işe geçişi kolaylaştıracak işbaşı eğitim ve staj imkânları sağlanmış ve girişimcilik eğitimleri düzenlenmiştir. Kadın İşletmelerine Finansman ve Danışmanlık Desteği Programı Program: AB Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA) Projenin amacı; kadınlara ait veya kadınlar tarafından yönetilen KOBİ’lerin sürdürülebilir büyümelerinin desteklenerek yeni istihdam alanları oluşturulmasıdır. Proje ortakları: Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) Projenin hedef grubu: Kadınlara ait veya kadınlar tarafından yönetilen KOBİ’ler Proje bütçesi: 38 Milyon Avro Proje uygulama bölgesi ve süresi: 81 il / 2014 – 2017 Proje, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası işbirliğiyle yürütülmüştür. Proje kapsamında Avrupa İmar ve Kalınma Bankası tarafından tahsis edilen fon, hedef KOBİ’lere uygun koşullu kredi olarak kullandırılmıştır. Ayrıca danışmanlık ve mentorluk hizmeti, işletme becerileri eğitimleri yoluyla hedef KOBİ’lerin teknik iş geliştirme araçlarına erişimleri desteklenmiştir. Yerelde İş Oluşturma Kapasitesinin Araştırılması Projesi Projenin amacı; ülkemizde yerelde iş oluşturma kapasitesine ilişkin durum tespitinin yapılması ve kamu istihdam hizmetlerinin, ekonomik fırsatlar doğrultusunda nasıl daha etkili olabileceğine dair teknik sonuçlara ulaşılmasıdır. Projenin hedef grubu: İŞKUR personeli ve istihdamla ilgili yerel aktörler İşbirliği Yapılan Kuruluş: OECD – LEED (Yerel Ekonomik ve İstihdam Kalkınma Programı) Proje bütçesi: 150.000 Avro Proje uygulama bölgesi ve süresi: Kocaeli ve Trabzon pilot illeri / 2014 – 2017 Proje kapsamında, iki pilot ilde istihdamla ilgili paydaş kuruluşlarla saha çalışmaları ve 81 İl Müdürlüğüne yönelik online anketler, yerel ve ulusal çalıştaylar gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen çalışmalar neticesinde OECD tarafından «Yerelde İş Oluşturma: Türkiye’de İstihdam ve Beceri Stratejileri Raporu» hazırlanmıştır. Yayınlanan rapor, istihdam hizmetlerinin yereldeki etkinliğine, yerel ekonomik gelişme ile uyumuna ve becerilerin geliştirilmesine yönelik genel bir değerlendirmesi sağlanmıştır. Kadınlar İçin Daha Çok ve Daha İyi İşler: Türkiye’de İnsana Yakışır İş için Kadınların Güçlendirilmesi Projesi Projenin amacı; kadın istihdamının artırılması için bütüncül politikaların geliştirilmesine ve aktif işgücü̈ piyasası programları ile kadınlar için insana yakışır iş olanaklarının oluşturulmasına destek olmaktır. Proje ortakları: Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) işbirliği ve İsveç Uluslararası Kalkınma Ajansı (SIDA) finansmanı Projenin hedef grubu: İŞKUR’a kayıtlı işsiz kadınlardır. Proje bütçesi: 3,4 milyon USD (SIDA finansmanı) Proje uygulama bölgesi ve süresi: Ankara, Konya, Bursa, İstanbul / 2013 – 2018 Proje kapsamında; İŞKUR öncülüğünde kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları, işçi-işveren temsilcilerinden oluşan Ulusal Teknik Ekibin katkılarıyla “Kadın İstihdamı Eylem Planı” hazırlanmış; merkezi ve yerel düzeyde İŞKUR personeline kadın istihdamına yönelik eğitimler verilmiştir. İşsiz kadınlara yönelik mesleki eğitimler, girişimcilik eğitimleri ve kendi işini kuran kadınlara mikro hibe desteği verilmiştir. Sosyal Uyum İçin Eğitim ve İstihdam Desteği Projesi İşbirliği yapılan kuruluş: Alman Uluslararası İşbirliği Kurumu (GIZ), Ankara Ticaret Odası (ATO) ve Bahçeşehir Üniversitesi (BAU) Proje bütçesi: 3 Milyon Avro (Alman Federal Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Bakanlığı (BMZ)) Proje uygulama bölgesi ve süresi: Ankara / 2017 – 2018 Proje kapsamında, 1.000 yararlanıcı adayının İŞKUR’a kayıtları yapılmıştır. İstihdam edilebilirliklerini artırmak üzere, 800 kişiye hazırlayıcı eğitim başlığı altında kişisel gelişim eğitimi ve mesleki eğitimler verilmiştir. Yaklaşık 400 katılımcının özel sektör firmalarında işe yerleşmesi sağlanmıştır. Evet Yapabilirsin: Türkiye’de Daha Yüksek İstihdam Edilebilirlik İçin Sosyo-Duygusal Beceriler Projesi Projenin amacı; iş arayanların motivasyon, hedef belirleme ve planlama gibi sosyo-duygusal becerilerinin geliştirilmesi yoluyla istihdam edilebilirliklerinin artırılmasıdır. Projenin hedef grubu: İŞKUR’a kayıtlı işsizlerdir. İşbirliği yapılan kuruluş: Dünya Bankası Proje bütçesi: 560.000 Dolar (Dünya Bankası finansmanı) Proje uygulama bölgesi ve süresi: Ankara, Bursa, İstanbul, İzmir, Kocaeli / 2017 – 2018 Proje kapsamında; pilot illerde belirlenen yaklaşık 100 iş ve meslek danışmanına motivasyon, planlama ve etkili iş arama teknikleri vb. sosyo-duygusal beceriler konularında eğitici eğitimleri verilmiştir. Eğitim alan iş ve meslek danışmanları tarafından da kayıtlı iş arayanlara sosyo-duygusal becerilerin geliştirilmesi eğitimleri verilmiştir. Sosyo-duygusal becerilerin ve eğitimlerin iş arama sürecine ve istihdama etkilerinin izlenmiştir. İŞKUR’un Kurumsal Kapasitesinin Güçlendirilmesi Projesi İşbirliği yapılan kuruluş: Alman Uluslararası İşbirliği Kurumu (GIZ) Proje bütçesi: 1 Milyon Avro (Alman Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Federal Bakanlığı (BMZ) Fonu) Proje uygulama bölgesi ve süresi: Adana, Ankara, Gaziantep, İstanbul, Kilis ve Şanlıurfa / 2017 – 2019 Proje kapsamında; İstanbul, Gaziantep, Ankara, Şanlıurfa, Adana ve Kilis’teki üniversitelerde hizmet vermek üzere İŞKUR Artı Hizmet Noktaları kurulmuştur. Yerel ve merkezi düzeyde İŞKUR personeline yönelik eğitimler verilmiştir. İstihdam ve Beceri Geliştirme Projesi Projenin amacı; İŞKUR’un kurumsal kapasitesinin desteklenmesi yoluyla İş arayanların istihdam edilebilirliklerini artırmaktır. İşbirliği yapılan kuruluş: Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) Proje bütçesi: 3,7 Milyon Avro (Alman Kalkınma Bankası-KfW) Proje uygulama bölgesi ve süresi: Hatay, Kilis, Gaziantep, Şanlıurfa ve İstanbul / 2018 – 2021 Proje kapsamında, İŞKUR için Kurumsal Kapasite ve Dijital Dönüşüm Yol Haritalarının hazırlanmış olup, bu doğrultuda kurumsal kapasitenin geliştirilmesine yönelik çeşitli faaliyetler yürütülmüştür. Mutfakta Umut Var Projesi İşbirliği yapılan kuruluş: BM Dünya Gıda Programı (WFP) Proje bütçesi: 670 bin Avro (Güney Kore ve Norveç Hükümetleri) Proje uygulama bölgesi ve süresi: Adana, Ankara, Hatay, İstanbul, İzmir, Kilis, Mardin, Mersin, Şanlıurfa / 2019 – 2021 Proje kapsamında, Millî Eğitim Bakanlığı ile WFP işbirliğinde mesleki eğitim alan yararlanıcılar, İŞKUR tarafından sunulan uygulamalı eğitim programlarından faydalanmıştır.